Dobre streszczenie jest jedną z najbardziej kluczowych części Twojego planu - jest to również ostatnia część, którą powinieneś napisać.
Celem streszczenia jest zawarcie w nim wszystkiego, co znajduje się w dalszej części planu i przedstawienie osobom, którym zależy na czasie (np. potencjalnym inwestorom i kredytodawcom), ogólnego zarysu Twojej działalności, który przekona ich do dalszej lektury. Ponownie, jest to podsumowanie, więc podkreśl kluczowe punkty, które odkryłeś podczas pisania swojego planu. Jeśli piszesz plan dla własnych celów, możesz pominąć streszczenie - choć może warto spróbować, tak czy inaczej, dla wprawy.
Streszczenie nie powinno przekraczać jednej strony.
Trzeba przyznać, że ograniczenie przestrzeni może sprawić, że wciśnięcie wszystkich istotnych informacji może być nieco stresujące - ale nie jest to niemożliwe. Oto, co powinno zawierać streszczenie Twojego biznesplanu:
- Koncepcja biznesu. Czym zajmuje się Twoja firma?
- Cele biznesowe i wizja. Co Twoja firma chce osiągnąć?
- Opis produktu i jego zróżnicowanie. Co sprzedajesz i dlaczego jest to coś innego?
- Rynek docelowy. Komu sprzedajesz?
- Strategia marketingowa. Jak zamierzasz dotrzeć do swoich klientów?
- Obecny stan finansowy. Jakie są obecnie Twoje przychody?
- Przewidywany stan finansowy. Jakie są przewidywane przychody?
- Prośba. O ile pieniędzy prosisz?
- Zespół. Kto jest zaangażowany w biznes?
Opis firmy
Ta część biznesplanu powinna odpowiedzieć na dwa podstawowe pytania: kim jesteś i co zamierzasz robić? Odpowiedzi na te pytania stanowią wprowadzenie do tego, dlaczego prowadzimy działalność, dlaczego jesteśmy inni, co nam się opłaca i dlaczego jesteśmy dobrą inwestycją.
Podsumowanie
Wyjaśnienie tych szczegółów jest nadal przydatnym ćwiczeniem, nawet jeśli jesteś jedyną osobą, która je zobaczy. Jest to okazja, aby przelać na papier niektóre z bardziej niematerialnych aspektów Twojej firmy, takich jak zasady, ideały i filozofie kulturowe.
To miejsce, w którym zaczynasz dochodzić do sedna tego, dlaczego Twoja firma istnieje, co masz nadzieję osiągnąć i za czym się opowiadasz. Aby zdefiniować swoje wartości, pomyśl o wszystkich ludziach, przed którymi Twoja firma jest odpowiedzialna, w tym o właścicielach, pracownikach, dostawcach, klientach i inwestorach. Teraz zastanów się, jak chciałbyś prowadzić interesy z każdym z nich. Sporządzając listę, powinieneś zacząć wyłaniać swoje podstawowe wartości. Kiedy już znasz swoje wartości, możesz napisać deklarację misji. Powinna ona w przekonujący sposób wyjaśniać, dlaczego nasza firma istnieje i nie powinna być dłuższa niż jedno zdanie.