„Ludzie zbyt często budują mury, a za rzadko budują mosty” – ta myśl Izaaka Newtona przyświecała konferencji, która odbyła się 6 marca 2023 roku w Stalowej Woli i dotyczyła wielkiej inwestycji, która się właśnie dokonuje, a jest nią nowy, trzeci most o długości 1777 m na rzece San w Stalowej Woli.
– W Stalowej Woli budujemy „mosty współpracy”, które później owocują konkretnymi rozwiązaniami zmieniającymi naszą rzeczywistość. Te „mosty współpracy” są możliwe dzięki kluczowym osobom, które są zaangażowane w strategiczne zmiany, które mają miejsce na terenie Miasta Stalowej Woli i całego naszego regionu. Spotykamy się dzisiaj, aby zakomunikować decyzje, które zapadły w ostatnich dniach w sprawie inwestycji, od lat oczekiwanej – budowa mostu na Sanie wraz z nowym odcinkiem drogi wojewódzkiej. Wojewoda Podkarpacka Ewa Leniart na wniosek Zarządu Województwa Podkarpackiego, na wniosek Marszałka Województwa Podkarpackiego Władysława Ortyla wydała decyzję zezwalająca na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie mostu na rzece San wraz z wszystkimi obiektami mostowymi, wiaduktami, które na tym odcinku 4666 m powstaną – powitał przybyłych Gości Lucjusz Nadbereżny Prezydent Miasta Stalowej Woli.
– Jest mi niezmiernie miło, iż miałam możliwość podpisania decyzji zezwalającej na realizację tej bardzo ważnej inwestycji, w ramach rządowego programu „Mosty dla regionów”, który ma na celu uzupełnienie infrastruktury lokalnej i regionalnej o brakujące przeprawy mostowe. Ta decyzja jest niezwykle ważna. Dla wielu osób wydawało się niemożliwe, aby na rzece San mogły być budowane kolejne przeprawy, dla wielu mieszkańców tej części naszego województwa, którzy do tej pory mogli narzekać na braki komunikacyjne. Most ten jest wyjątkowy, ponieważ będzie to najdłuższy most na podkarpaciu. Pod względem architektonicznym oraz rozwiązań komunikacyjnych będzie niezwykle nowoczesny i atrakcyjny. Nowy most przyczyni się do usprawnienia transportu na terenie Miasta Stalowej Woli oraz sąsiadujących gmin. Mam nadzieję, że bardzo niedługo uda się ogłosić przetarg i zakończyć inwestycję zgodnie z planem do 2026 roku – powiedziała Ewa Leniart Wojewoda Podkarpacki.
– Dzisiaj w sposób symboliczny odbieramy tę decyzję od Pani Wojewody, ale to wymagało wcześniejszych licznych zabiegów zarówno tych związanych z pozyskaniem kwoty na te działania, jak i z przygotowaniem dokumentacji. Mówimy o tym, ponieważ ten most jest ważny z punktu widzenia takiego ważnego ośrodka przemysłowego jakim jest Stalowa Wola, nie tylko w skali naszego województwa, ale całego kraju. Jest to także ważny punkt na gospodarczej mapie świata. Takie działania, które dzisiaj prezentujemy trzeba dużo wcześniej zaplanować. Takie myślenie było u władz Stalowej Woli, u władz województwa podkarpackiego i na szczeblu rządowym. Trzeba „wyprzedzić myślenie”, myśleć o przyszłości i dochodzić do tak wielkich, strategicznych inwestycji jak budowa tego nowego mostu, który będzie łamał barierę trzech rzek i łączył trzy gminy. Otworzą się nowe tereny do inwestowania i zabudowy, powstaną nowe ścieżki rowerowe, poprawią się zabezpieczenia przeciwpowodziowe. Ta inwestycja rozchodzi się na wiele aspektów gospodarczych i środowiskowych – powiedział Władysław Ortyl Marszałek Województwa Podkarpackiego.
– Po pierwsze chcę powiedzieć „dziękuję” tym wszystkim, którzy każdego dnia, krok po kroku, z wielką konsekwencją realizują marzenia o wielkiej Stalowej Woli, o nawiązywaniu do idei COPu, do wszystkich pięknych idei tych, którzy byli przed nami i chcieli budować piękną Polskę. To piękno przenika obecne inwestycje, którą są potężnymi budowlami, ale mają w sobie architektoniczne piękno i w przyszłości będą ozdobą i wizytówką miasta w harmonii z przyrodą. Powstanie nowego mostu wygeneruje otwarcie komunikacyjne, oferty dla inwestorów i perspektywy dalszego wspaniałego rozwoju Stalowej Woli – powiedziała Janina Sagatowska Senator RP.
– Pozwolenie na budowę, które wydała Pani Ewa Leniart, za co bardzo gorąco dziękuję, po pierwsze uprawnia inwestora, w tym wypadku Marszałka Województwa Podkarpackiego, do ogłoszenia przetargu na budowę nowej przeprawy mostowej, który będzie ogłoszony jeszcze w tym miesiącu, po drugie uprawnia do złożenia wniosku do Ministerstwa Infrastruktury na dofinansowanie realizacji tego zadania. Spośród wniosków, które do nas spłyną będziemy wybierać te, które będą dofinansowane kwotą nawet 80% wartości zadania. Jeżeli mówimy, że ten most będzie kosztował około 350 mln złotych, to warto postarać się o tę „lwią część”, która może być dofinansowana z Ministerstwa Infrastruktury. To nowe rozwiązanie komunikacyjne wpisuje się w systemowy i spójny układ komunikacyjny nie tylko miasta Stalowej Woli, ale całego subregionu stalowowolskiego. Mieszkańcy Stalowej Woli, gminy Pysznica czy gminy Zaklików będą mogli szybciej dojechać do pracy, do szkoły, ale ten most połączy także region z powstającą drogą szybkiego ruchu S74. Wszystko idzie w dobrym kierunku, aby jeszcze w tym roku rozpoczęła się budowa tego nowego obiektu mostowego – powiedział Rafał Weber Wiceminister Infrastruktury.
– Chciałbym podziękować za to, że przy wyborze konstrukcji mostu, który powstanie została wybrana konstrukcja mostu podwieszonego, mostu wantowego, którego konstrukcję zwieńczą dwa pylony w kształcie litery H, z których będą odchodzić metalowe cięgna. To nie tylko funkcjonalność i bezpieczeństwo, ale także nowy symbol rozwojowy Stalowej Woli. Składam także serdeczne podziękowanie Kamili Piech Radnej Sejmiku Województwa Podkarpackiego za wsparcie oraz historyczne ostatnie głosowanie za wielkimi środkami dla Stalowej Woli. Jako jedyna Radna ze Stalowej Woli głosowała „za”. Dziękuję wszystkim samorządowcom, szczególnie za wielką pracę na rzecz powstania tego mostu Wójtom Gminy Pysznica i Radomyśla nad Sanem – Łukaszowi Bajgierowiczowi i Janowi Pyrkoszowi oraz Stanisławowi Sobierajowi Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Stalowej Woli – podziękował Lucjusz Nadbereżny.
Rządowy Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej – Mosty dla Regionów ustanowiony został uchwałą nr 93/2018 Rady Ministrów z dnia 9 lipca 2018 r. Celem rządowego Programu Mosty dla Regionów jest wsparcie finansowe samorządów w działaniach na rzecz uzupełnienia lokalnej infrastruktury drogowej o brakujące przeprawy mostowe. W Programie Mosty dla Regionów przeprawy mogą powstawać w ciągach dróg zarządzanych przez samorządy, tj. dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Program polega na dofinansowaniu z budżetu państwa (80% kosztów kwalifikowalnych) przygotowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji umożliwiających realizację inwestycji polegającej na budowie przeprawy mostowej. Natomiast dofinansowanie budowy mostu (również 80% kosztów kwalifikowalnych) udzielane jest ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD).