Franczyza - rodzaje oraz wady i zalety

 

Praca na własny rachunek to marzenie niejednego człowieka. Wielu zniechęca się jednak koniecznością ciężkiej i długiej pracy zanim firma stanie się rozpoznawalna na rynku i zacznie przynosić realne zyski. Są to czynniki, które mogą skutecznie odstraszyć potencjalnych przedsiębiorców, co dodatkowo potęguje fakt, iż własna działalność wiąże się z sporym nakładem papierkowej roboty.

Istnieje jednak rozwiązanie dla tych, którzy chcą wejść w pewny biznes przy minimalnym ryzyku. Tym rozwiązaniem jest franczyza, czyli forma prowadzenia działalności polegająca na współpracy dwóch przedsiębiorców.

Rodzaje franczyzy

Ten rodzaj prowadzenia działalności można podzielić na kilka grup, biorąc pod uwagę zupełnie różne czynniki. Jednym z najpopularniejszych podziałów jest odróżnienie franczyzy handlowej od franczyzy usługowej.W pierwszym przypadku, franczyzobiorca podejmuje się sprzedawania produktów, które są mu udostępniane przez franczyzodawcę. Poza towarami, franczyzodawca udostępnia również swój znak towarowy, wiedzę sprzedażową oraz z zakresu marketingu a także wizualizację punktu handlowego. Tego rodzaju franczyza może przyjąć postać franczyzy depozytowej, czyli takiej, w której franczyzobiorca nie kupuje towarów, ale dostaje je w depozyt.

Franczyza usługowa jest bardzo popularnym modelem między innymi w branży restauracyjnej i edukacyjnej. Polega ona na udostępnieniu przez franczyzodawcę prawa do korzystania z jego znaków towarowych oraz dostępu do receptur i sposobów wykonywania konkretnej usługi.

Zalety i wady franczyzy

Główną zaletą tego rodzaju działalności gospodarczej jest poczucie bezpieczeństwa franczyzobiorcy. Otrzymuje sprawdzony pomysł, a tym samym gotowe towary i usługi, które funkcjonują na rynku już od dłuższego czasu. Znana marka jest świetnym narzędziem przyciągającym klientów, o których nie trzeba rywalizować na rynku z innymi przedsiębiorcami. Franczyzobiorca może również liczyć na fachową pomoc i szkolenia oferowane przez franczyzodawcę. Wsparcie obejmuje zazwyczaj takie kwestie jak dobór lokalizacji czy szkolenia z zakresu marketingu i rekrutacji pracowników. Franczyza ma również swoje wady. Jedną z nich jest znaczne ograniczenie samodzielności w prowadzeniu biznesu.

Franczyzobiorca podlega ciągłej kontroli i musi dostosować się do narzuconych zasad a każdy innowacyjny pomysł musi uzyskać aprobatę osoby udzielającej licencji. Dotyczy to również tych momentów, kiedy biznes jest zagrożony, a działania mają na celu jego ratowanie. Mimo to, franczyza jest modelem działalności gospodarczej, który nieustannie się rozwija i zyskuje na popularności. Dowodem na to może być coraz częstsze pojawianie się na rynku multifranczyzobiorców, którzy są właścicielami kilku firm franczyzowych.