Jak samemu zrobić garaż blaszak i nie utopić pieniędzy w błędach?

5 min czytania
Jak samemu zrobić garaż blaszak i nie utopić pieniędzy w błędach?

Marzy Ci się własny garaż, ale chcesz uniknąć kosztów montażu? Spokojnie wiele osób montuje blaszak samodzielnie. Wymaga to trochę planowania i kilku prostych narzędzi, ale spokojnie da się to ogarnąć. Ważne tylko, żeby nie pominąć żadnego kroku bo jeden źle dokręcony element może sprawić, że pierwsza wichura zrobi z garażu latawiec. Sprawdź, jak to zrobić porządnie i bez stresu.

  • Jak przygotować miejsce i podłoże pod montaż blaszaka?
  • Jak samodzielnie postawić blaszak krok po kroku?
  • Jak zakotwić blaszak i zabezpieczyć go przed wiatrem?

Jak przygotować miejsce i podłoże pod montaż blaszaka?

Przygotowanie miejsca pod garaż z blachy nie ogranicza się do wybrania płaskiego fragmentu działki — to proces, który wymaga precyzji, odpowiedniego narzędziowego zaplecza i zrozumienia, jak zachowuje się grunt oraz sama konstrukcja. Zanim więc zaczniecie składać elementy stalowe, warto solidnie przygotować podłoże — to właśnie od niego zależy stabilność, trwałość i brak problemów w przyszłości. Jeśli jednak nie chcecie bawić się w pomiary, poziomice, kotwy i betoniarki, a nie macie jeszcze doświadczenia, warto rozważyć zlecenie montażu firmie, która produkuje garaże i załatwia wszystko w jeden dzień. Jak przygotować miejsce i podłoże pod montaż blaszaka?

  1. Wyznaczanie miejsca dokładnie zmierzcie przestrzeń, gdzie stanie garaż. Pamiętajcie, by zostawić dodatkowe 1020 cm marginesu po każdej stronie ułatwi to montaż i odprowadzenie wody. Sprawdźcie również ukształtowanie terenu miejsce powinno być równe i suche.

  2. Usunięcie humusu zdejmijcie wierzchnią warstwę gleby (ok. 2030 cm), szczególnie jeśli zawiera korzenie lub organiczne resztki. To zapobiega późniejszemu osiadaniu gruntu i wilgoci pod konstrukcją.

  3. Podsypka i zagęszczanie dno wykopu wypełnia się tłuczniem lub żwirem i dokładnie ubija mechanicznie. Grubość podsypki powinna wynosić minimum 1520 cm.

  4. Wybór podłoża końcowego możecie zdecydować się na:

    • kostkę brukową ułożoną z zachowaniem spadku od konstrukcji;

    • wylewkę betonową zbrojoną, grubości minimum 1015 cm;

    • punktowe fundamenty z bloczków betonowych dla lżejszych konstrukcji sezonowych.

  5. Poziomowanie konieczne jest idealne wypoziomowanie całego podłoża. Wszelkie nierówności mogą spowodować, że garaż będzie niestabilny lub jego drzwi nie będą się domykać.

Jak samodzielnie postawić blaszak krok po kroku?

  1. Rozpakowanie i sortowanie elementów uporządkujcie części według typu: ramy, blachy, śruby, kątowniki, drzwi, dach. Sprawdźcie zgodność z instrukcją producenta.

  2. Montaż szkieletu zacznijcie od narożników i podstawy konstrukcji. Połączcie elementy ramy stalowej za pomocą śrub i nakrętek. W miarę składania używajcie poziomicy, by konstrukcja była idealnie pionowa i wypoziomowana.

  3. Mocowanie ścian bocznych do zmontowanego szkieletu przykręcajcie blachę trapezową lub falistą. Używajcie wkrętów samowiercących z uszczelką. Zachowujcie zakładki blachy zwykle 1 fala lub ok. 10 cm aby woda nie dostawała się do środka.

  4. Dach i drzwi najpierw montuje się blachę dachową, zachowując nachylenie (minimum 5°). Następnie zakłada się drzwi (skrzydłowe lub uchylne) i ustawia je w otworze — muszą pracować lekko, bez tarcia o ramę.

  5. Zakotwienie garażu ostatni krok to solidne przymocowanie konstrukcji do podłoża:

    • do betonu — kotwy rozporowe lub chemiczne;

    • do bloczków — kątowniki montażowe i długie śruby;

    • do kostki brukowej — niezalecane bez dodatkowych kotew w gruncie.

  6. Uszczelnienia i detale zamontujcie rynny, uszczelki dachowe i listwy narożne. Dobrze jest też od razu zabezpieczyć dolne krawędzie blachy elastyczną masą odporną na wilgoć.

Montaż własnoręczny wymaga dokładności, cierpliwości i podstawowych narzędzi, ale daje też satysfakcję i kontrolę nad każdym detalem. A jeśli chcecie mieć garaż postawiony szybko i bez ryzyka błędów — profesjonalna ekipa zrobi to za Was w kilka godzin, przywożąc gotowy zestaw i montując go na przygotowanym podłożu.

Jak zakotwić blaszak i zabezpieczyć go przed wiatrem?

Lekka konstrukcja, jaką jest garaż blaszak , szczególnie narażona jest na podmuchy wiatru, które mogą go nie tylko przesunąć, ale nawet unieść. Problem dotyczy nie tylko lokalizacji w otwartym terenie czy na wzniesieniu — nawet na pozornie osłoniętej działce, źle zakotwiona konstrukcja potrafi odkształcić się przy silniejszym wichrze. Dlatego zakotwienie garażu i jego odpowiednie zabezpieczenie to absolutna podstawa trwałości całej konstrukcji.

Jak zakotwić blaszak do podłoża metody mocowania

Zakotwienie polega na mechanicznym połączeniu stalowej ramy garażu z gruntem lub fundamentem, co zapobiega jego przesunięciu, podnoszeniu lub przekręceniu. Sposób zakotwienia zależy od rodzaju podłoża:

  • Na wylewce betonowej najskuteczniejsze są kotwy stalowe rozporowe (np. M10M12) lub kotwy chemiczne , które mocuje się w nawierconych otworach. Garaż przykręca się poprzez dolną belkę ramy stalowej w narożnikach oraz wzdłuż dłuższych boków co 11,5 m. To rozwiązanie gwarantuje najwyższą stabilność.

  • Na kostce brukowej jeśli nie ma pod spodem betonu, sama kostka to za mało. Wówczas stosuje się długie kotwy gruntowe wbijane lub wkręcane przez otwory w ramie, sięgające w ubity żwir lub betonowy rdzeń pod kostką. Alternatywnie można zastosować kątowniki montażowe , które przykręcicie do wcześniej osadzonych w betonie punktów.

  • Na bloczkach betonowych lub punktowym fundamencie w bloczki wbija się kotwy lub śruby montażowe, a konstrukcję mocuje kątownikami do ich powierzchni. Bloczki powinny być osadzone na głębokości przynajmniej 30 cm i otoczone ubitym tłuczniem dla stabilności.

Jak zabezpieczyć garaż przed wiatrem dodatkowe metody stabilizacji

Zakotwienie to jedno, ale prawidłowa ochrona przed wiatrem to także kilka działań wzmacniających całą konstrukcję:

  • Stalowe stężenia w ścianach i dachu stosuje się przekątne stalowe pręty lub płaskowniki, które usztywniają ramę i zapobiegają wyginaniu się garażu przy bocznym naporze wiatru. Dobrze zamontowane stężenia to zabezpieczenie podobne do kratownic w halach stalowych.

  • Dociążenie konstrukcji od wewnątrz w małych garażach (np. blaszak 2x3) można dodatkowo dociążyć narożniki od środka — np. bloczkami betonowymi lub ciężkimi przedmiotami, które obniżą środek ciężkości konstrukcji.

  • Zamknięcie przestrzeni pod garażem wolna przestrzeń między gruntem a dolną ramą to miejsce, gdzie wiatr może wejść pod spód. Zastosowanie fartucha blachy, płyt OSB lub listew drewnianych wokół podstawy zmniejsza efekt żagla i stabilizuje konstrukcję.

  • Obrzeża i krawężniki betonowe szczególnie przy garażach wolnostojących, dobrze sprawdza się wykonanie niskiego cokołu wokół konstrukcji, który dodatkowo chroni ją przed podmywaniem i działaniem wiatru u podstawy.

W dużych konstrukcjach jak garaż 5x6 lub blaszak 6x6 , przy większej powierzchni dachu i bocznych ścian, każdy metr kwadratowy staje się punktem oporu dla wiatru. Dlatego im większy garaż, tym więcej punktów kotwienia i solidniejsze wzmocnienia powinny być zastosowane. Odpowiednie zakotwienie to nie tylko zabezpieczenie Waszego garażu, ale też sąsiednich budynków — oderwany blaszak to zagrożenie, które może spowodować poważne szkody.

Autor: Artykuł sponsorowany

stalowanews_kf