Wielu z nas pamięta nie całkiem odległe czasy, kiedy aby założyć telefon w domu lub firmie, należało złożyć wniosek i czekać wiele miesięcy lub lat, nim podłączono linię i aparat. Te czasy na szczęście minęły bezpowrotnie. Dziś do wyboru mamy wiele usług telefonicznych od telefonii komórkowej, poprzez stacjonarną, aż do najświeższej technologii - VoIP (Voice over Internet Protocol), czyli telefonii internetowej.

To ostatnie rozwiązanie jest coraz popularniejsze. Wielu klientów nawet nie wie, że korzysta z VoIP, operator świadczy usługę z wykorzystaniem transmisji danych po IP, a klient otrzymuje odpowiedni modem konwertujący VoIP na linie analogowe. Klienci biznesowi z kolei coraz częściej interesują się usługą SIP trunk.

SIP trunk – co to jest?

SIP trunk to alternatywa dla tradycyjnych linii telefonicznych, wykorzystującą transmisję głosu przez Internet. Do realizacji usługi wykorzystywany jest protokół SIP (Session Initiation Protocol).

Operatora tworzy klientowi konto, na którym, w zależności od pakietu, można prowadzić od jednej do kilkudziesięciu rozmów jednocześnie. SIP trunk jest wykorzystywany przede wszystkim przez firmy, które mają duże centrale telefoniczne.

Zalety technologii SIP trunk

Najważniejszymi zaletami SIP trunk są:

- łatwe przenoszenie – do realizacji usługi wystarczy dostęp do Internetu, nie jest na stałe przypisana do jednego miejsca.

- jeden numer firmowy - SIP trunk umożliwia skierowanie całego ruchu przychodzącego na jeden numer.

- bezpośrednie numery wewnętrzne - SIP trunk umożliwia kierowanie połączeń z różnych numerów na przypisane im numery wewnętrzne

- dowolna strefa numeracyjna - SIP trunk umożliwia posiadanie numeracji z dowolnej strefy numeracyjnej, niezależnie od siedziby firmy.

- atrakcyjne ceny - SIP trunk jest tańszy od usług świadczonych tradycyjnym sposobem, przy zachowaniu jakości usług.

Wady technologii SIP trunk

Najważniejszymi wadami SIP trunk są:

- konieczność posiadania szybkiego dostępu do Internetu – ok. 100 kbit/s na jedną rozmowę.

- ryzyko ataków - głównym zagrożeniem są ataki robotów sieciowych oraz włamania na konta i wykonywanie połączeń na koszt użytkownika.

SIP trunk – czy warto?

Odpowiedź na to pytanie jest tylko jedna - tak, szczególnie w przypadku największych przedsiębiorstw. Ale również niewielkie firmy, które do tej pory miały jedną czy dwie linie telefoniczne, powinny przemyśleć korzystanie z SIP trunka, aby mieć możliwość prowadzenia kilku jednoczesnych rozmów.

SIP trunk - dodatkowe usługi

W ramach usługi SIP trunk można zyskać dostęp do wielu zaawansowanych usług, np.:

- wirtualny faks,

- nagrywanie rozmów i ich przechowywanie w chmurze,

- poczta głosowa,

- darmowe rozmowy wewnątrz sieci operatora.

Usługi SIP trunk są bardzo atrakcyjne cenowo w porównaniu do tradycyjnej telefonii, szczególnie w przypadku połączeń międzynarodowych. Istnieje również możliwość wykupienia numerów z innych państw, co zwiększa naszą wiarygodność dla zagranicznego klienta.

SIP trunk – nowoczesna usługa usprawniająca pracę firmy

Dobór odpowiedniego pakietu SIP trunk

Aby wybrać dla siebie odpowiednią usługę, warto przemyśleć najpierw następujące kwestie:

- jaka jest nasza średnią liczbę jednocześnie realizowanych połączeń,

- jaki jest nasz dostęp do Internetu,

- czy posiadana centrala telefoniczna umożliwia korzystanie z usługi SIP trunk.

Przy wyborze operatora warto porównać:

- ceny abonamentów w zależności od typów połączeń, w tymwliczone pakiety darmowych minut,

- serwis w przypadku kłopotów z usługą,

- możliwość kontaktu z lokalnym partnerem operatora,

- zabezpieczenie usługi przed atakami z zewnątrz.