Od 7 grudnia 2023 roku w Stalowej Woli, a dokładniej w odrestaurowanym budynku dworca PKP Rozwadów, można wyrobić paszport. Mieszkańcy powiatu stalowowolskiego i niżańskiego w celu uzyskania dokumentu nie będą musieli już jechać do Tarnobrzega czy Rzeszowa.

Otwarciu punktu towarzyszyła konferencja prasowa, w której udział wzięli: II wicewojewoda podkarpacki Radosław Wiatr, prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny, przewodniczący Rady Miejskiej w Stalowej Woli Stanisław Sobieraj, dyrektor generalny Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego Marcin Zaborniak, sekretarz miasta Stalowej Woli Marcin Uszyński oraz Irena Kozimala – dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie.

– To ważny dzień dla mieszkańców Stalowej Woli, Niska, powiatu stalowowolskiego, leżajskiego i niżańskiego. Jako urząd, chcemy być bliżej mieszkańców, bliżej ludzi. To kolejny po otwartym w październiku w Sanoku, Terenowy Punkt Paszportowy w regionie. Przykład tamtego miasta pokazuje, jak duże wśród mieszkańców jest zainteresowanie tego typu usługą – mówił wicewojewoda Radosław Wiatr.

Od 2006 roku, aby odebrać paszport, mieszkańcy Stalowej Woli byli zmuszeni podróżować do Tarnobrzega lub Rzeszowa, a od 2009 roku nie mogli nawet złożyć wniosku o wydanie paszportu, czy uzyskać informacji na miejscu. Dzięki inicjatywie Wojewody Podkarpackiego i zaangażowaniu Prezydenta Miasta Stalowej Woli oraz stalowowolskich parlamentarzystów: Senator RP Janiny Sagatowskiej i Wiceminietra Infrastruktury, Posła na Sejm RP Rafała Webera rusza działalność Terenowego Punktu Paszportowego w Stalowej Woli.

Ustanowienie nowego punktu to oczekiwana od wielu lat decyzja, szczególnie w kontekście większej mobilności Polaków i wzrastającej potrzeby uzyskania paszportu.

– Obserwujemy od wielu lat wzrost liczby wydawanych dokumentów w województwie. Wojewoda Podkarpacki wydał ich ponad 40 tys. w 2022 roku, ponad 51 tys. w 2021 roku, 112 tys. w 2022 roku, a od 1 stycznia do 30 listopada 2023 roku zostało wydanych już 88 354 paszportów – wyliczał Marcin Zaborniak, dyrektor generalny PUW.

Wszystkie standardowe procedury związane z wydaniem dokumentu paszportowego, zgłoszeniem utraty paszportu czy wyrażeniem zgody na wydanie paszportu dla małoletniego dziecka w innym województwie lub konsulacie będą teraz dostępne na miejscu. Wojewoda, w ramach swoich kompetencji, zapewnił obsługę kadrową, zatrudnił dwóch pracowników na pełnych etatach, a Urząd Miasta Stalowej Woli udostępnił lokal oraz niezbędny sprzęt informatyczny.

Przy uwzględnieniu populacji powiatów stalowowolskiego i niżańskiego oraz liczby paszportów wydawanych przed zaprzestaniem działalności punktów w Stalowej Woli i Nisku, prognozuje się, że w ciągu roku kalendarzowego Terenowy Punkt Paszportowy obsłuży nawet 8 tys. osób.

Jest mi niezmiernie miło, nie tylko jako przewodniczącemu Rady Miejskiej, ale przede wszystkim jako mieszkańcowi Stalowej Woli, że uczestniczę w otwarciu tego Punktu Paszportowego w Stalowej Woli Rozwadowie. Mieszkańcy powiatu stalowowolskiego i niżańskiego już nie będą musieli jeździć do Tarnobrzega i Rzeszowa, aby złożyć wniosek i wyrobić sobie paszport. Co istotne od dziś będzie można wyrobić sobie tu też dowód osobisty, bo otwieramy również punkt dowodów osobistych. Miejsce jest nowoczesne, przyjazne mieszkańcom i pracownikom. Wszyscy, którzy tu przyjdą będą obsługiwani w komfortowych warunkach. Jako samorządowcy zabiegaliśmy, aby ten punkt był w Stalowej Woli, a miejsce też nie jest przypadkowe, bo nowoczesny, niedawno wyremontowany i oddany do użytku budynek dworca PKP, jest dobrze skomunikowany nie tylko przez kolej, ale przede wszystkim przez Miejską Komunikację Samochodową. Pod budynek podjeżdżają miejskie autobusy, a mieszkańcy będą mieć do punktu kilka metrów. Zapraszamy, można przychodzić, składać wnioski o dowód, o paszport – powiedział przewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Sobieraj.

– Dotrzymaliśmy słowa – nie krył radości prezydent miasta Lucjusz Nadbereżny. Dodał, że ponowne uruchomienie punktu po kilkunastu latach, było jednym z największych oczekiwań zgłaszanym przez mieszkańców Stalowej Woli.

Mieszkańcy mówili, że dla nich było to zupełnie niezrozumiałe, że administracja z tak ważną usługą jaką jest wyrobienie paszportu, jest tak daleko od nich, że trzeba jechać do Tarnobrzega, Rzeszowa, do jakiegokolwiek innego miejsca, a w takim ośrodku jak Stalowa Wola nie jest to możliwe. W związku z tymi głosami samych mieszkańców, podjęliśmy dialog i współpracę. W tym miejscu chciałbym bardzo serdecznie podziękować naszym parlamentarzystom – Senator Janinie Sagatowskiej i ministrowi, posłowi naszej ziemi Rafałowi Weberowi oraz pani wojewodzie Ewie Leniart, którzy wspólnie podjęli się tego zadania, aby ta podstawowa usługa jaką jest wyrobienie paszportu, była jak najbliżej naszych mieszkańców. Podjęte działania na różnych szczeblach przyniosły taki efekt, że dzisiaj możemy państwa powitać w tym bardzo nowoczesnym, przyjaznym, dostosowanym dla osób z różnymi niepełnosprawnościami biurze, które jest otwarte dla naszych mieszkańców, dla mieszkańców całego regionu. Jest to realizacja idei, aby państwo ze swoimi usługami, ze swoją administracją, było jak najbliżej mieszkańców, a jednocześnie, aby te usługi były świadczone na jak najwyższym poziomie – powiedział Lucjusz Nadbereżny prezydent Stalowej Woli.

W Terenowym Punkcie Paszportowym w Stalowej Woli paszport będzie można zamówić poprzez złożenie wniosku, ale też odebrać. Średni czas oczekiwania to około dwa tygodnie. To jednak nie jedyna funkcja jaką będzie spełniać biuro zlokalizowane w budynku dworca PKP w Rozwadowie.

– To biuro zostało przygotowane tak, aby kompleksowo świadczyć usługi na rzecz naszych mieszkańców. Oprócz punktu paszportowego uruchomiliśmy filię Urzędu Miasta – punkt obsługi mieszkańców. Od dzisiaj tutaj można będzie złożyć wniosek dowodowy, załatwić sprawy z zakresu gospodarki odpadami, z zakresu podatkowego. Będą też uruchamiane kolejne usługi. Oczywiście będzie Urząd Stanu Cywilnego, do tego będziemy chcieli uruchomić świadczenia i wszystkie inne działania, które pomogą mieszkańcom Rozwadowa, Piasków, Młodynia, Poręb, Charzewic, czyli tej części Miasta Stalowej Woli, zrealizować usługi, a przy okazji też wyrobić paszport – dodał prezydent.

Nowy punkt administracyjny przystosowany został do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami. Pomocna w tym zakresie będzie specjalnie przygotowana aplikacja, która głosowo pokieruje petentem już przy wejściu.

Oprócz tego wszystkie lady, punkty obsługi są przygotowane zgodnie z najwyższymi wymogami Programu Dostępność Plus, tak aby nikt nie czuł się wykluczony, aby każdy mógł tutaj przyjechać i załatwić swoje sprawy, również z całymi rodzinami. Poczekalnia, która znajduje się w drugiej części biura, ma toaletę, która została przystosowana dla osób z niepełnosprawnościami, ale również dla matek i ojców z dziećmi, a więc mamy przewijak i bardzo ładny kącik dla dzieci z zabawkami, tak aby ten czas oczekiwania upłynął w jak najmilszej atmosferze – powiedział prezydent Lucjusz Nadbereżny.

Punkt został wyposażony w system kolejkowy. Biletomat obsłuży Terenowy Punkt Paszportowy i filię Urzędu Miasta. Docelowo będzie też możliwość zapisania się na wizytę przez Internet.

Prezydent za pracę włożoną w przygotowanie obiektu podziękował, na ręce sekretarza Marcina Uszyńskiego, swoim współpracownikom z Urzędu Miasta oraz na ręce dyrektor ZAB Anny Kółko pracownikom Zakładu Administracji Budynków, którzy odpowiadali za wizualną i jakościową część nowego biura.

Siedziba Punktu Paszportowego znajduje się w zmodernizowanym, zabytkowym dworcu kolejowym Stalowa Wola Rozwadów przy ulicy Dąbrowskiego 15.

Dane teleadresowe do Terenowego Punktu Paszportowego w Stalowej Woli:

Ul. Dąbrowskiego 15,
37-450 Stalowa Wola
Tel: 15 819 46 06

Biuro pracuje:

Poniedziałek, środa: 9:00 – 15:15
Wtorek: 10:00-17:45
Czwartek, piątek: 8:00-15:15

Urząd Miasta Stalowej Woli – Biuro Obsługi Klienta w Rozwadowie:

ul. Dąbrowskiego 15,
37-450 Stalowa Wola
Tel: 15 819 46 07
Telefon do kierownika: 15 819 46 05
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Biuro pracuje:

Poniedziałek, środa-piątek: 7:30-15:30
Wtorek: 10:00-18:00