Prezydent Miasta Stalowej Woli przypomina o obowiązku przeprowadzenia deratyzacji od 15 października do 15 listopada 2023 r.

Obowiązek przeprowadzenia deratyzacji spoczywa na właścicielach, posiadaczach lub zarządzających nieruchomością poprzez zakupienie i wyłożenie trutki na swoim terenie w wyżej podanym terminie. Deratyzacji podlegają wszystkie obiekty, w szczególności: altany śmietnikowe, zsypy, pomieszczenia zsypowe, korytarze piwniczne, komory i węzły cieplne oraz inne pomieszczenia, w których występują gryzonie, tj. magazynach, składach, elewatorach, itp. Zabieg ten ma na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się chorób przenoszonych przez szczury i myszy.

Przy przeprowadzeniu deratyzacji należy zastosować się do poniższych zasad:

  • przed przystąpieniem do akcji powinno się oczyścić z odpadów i śmieci podwórza, śmietniki, piwnice i strychy, zabezpieczyć artykuły spożywcze i karmę dla zwierząt, aby nie były dostępne dla szczurów oraz uniemożliwić gryzoniom dostęp do wody,
  • najpóźniej w dniu 15 października 2023 r. należy wyłożyć trutkę wg pouczenia dołączonego do każdego opakowania w miejscach, gdzie pojawiają się gryzonie, umieszczając jednocześnie w tych miejscach komunikat o wyłożeniu trutki wraz z informacją o grożącym niebezpieczeństwie otrucia ludzi i zwierząt,
  • wyłożone trutki należy pozostawić co najmniej do dnia 15 listopada 2023 r., uzupełniając je
    w miarę spożywania przez gryzonie,
  • w czasie wyłożenia trutki uniemożliwić dostęp ludzi do miejsc, w których wyłożono trutki,
    a zwierzęta domowe trzymać w zamknięciu oraz zabezpieczyć trutkę przed dostępem dla ptactwa,
  • po zakończeniu akcji deratyzacji trutkę należy zebrać, a w przypadku stwierdzenia dalszej obecności gryzoni wykładać aż do momentu, kiedy przestanie być przez nie zjadana,
  • po zakończeniu akcji deratyzacji należy usunąć komunikat o wyłożeniu trutki wraz z informacją o grożącym niebezpieczeństwie otrucia ludzi i zwierząt.

 

Podstawa prawna:

  1. Uchwała Nr XX/229/2019 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stalowa Wola;
  1. Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu i zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U.2023.1284 t.j.)