APEL O BEZPIECZNE PRZECHOWYWANIE PALIWA I NIE MAGAZYNOWANIE GO W ILOŚCIACH PRZEKRACZAJĄCYCH DOPUSZCZALNE LIMITY

Jesień to okres szczególnie wymagający dla samochodów i pojazdów rolniczych. Żeby dobrze przygotować się na pierwsze spadki temperatur, należy przestrzegać podstawowych zasad związanych z ich tankowaniem i bezpiecznym przechowywaniem paliwa. Pozwoli to uchronić pojazdy przed uszkodzeniem.

Należy pamiętać, że paliwo, które dzisiaj można zakupić na stacjach, nie zawiera dodatku zimowego, który zabezpiecza rozruch silnika w przypadku niższych temperatur. Używając paliwa kupionego dzisiaj za kilka-kilkanaście tygodni możne wystąpić problem z uruchomieniem pojazdu, a nawet pracą silnika. To ryzyko dotyczy wszystkich paliw na rynku, niezależnie od stacji (ORLEN, BP, Shell, Moya, MOL etc.), na której zostało zatankowane.

Przypominamy, że paliwa produkowane są w kilku gatunkach, m.in. letnim i zimowym. Jakość tych paliw jest dostosowana do poszczególnych okresów i powinno się je używać wyłączne w tych okresach.

Ważne jest też, by nie przechowywać długotrwale paliwa w pojemnikach do tego nieprzeznczonych, ponieważ grozi to utratą jego jakości i w efekcie także może prowadzić do uszkodzenia silnika.

Należy również pamiętać, że zgodnie z Ustawą o przewozie towarów niebezpiecznych, karalny jest „załadunek lub przewóz towaru niebezpiecznego w niecertyfikowanym opakowaniu”, czyli takim, które nie jest „szczelnym, przeznaczonym do tego celu przenośnym zbiornikiem wielokrotnego napełniania, który można zamknąć”. Grozi za to kara 3 tys. zł. Z tych samych przepisów wynika, że w zbiornikach przenośnych, takich jak kanistry, na jednostkę transportową można przewozić maksymalnie 60 litrów paliwa, a za przekroczenie limitu grozi kara 2 tys. zł.

Jak bezpiecznie przechowywać paliwo?

– Zgodnie z przepisami przeciwpożarowymi, paliwa o temperaturze zapłonu poniżej 100°C, czyli benzynę i olej napędowy można przechowywać w wolnostojących garażach o powierzchni powyżej 100 m2. Dopuszczalne jest przechowywanie w nich do 200 l. paliw w naczyniach metalowych lub innych certyfikowanych pojemnikach.

W małych garażach innych niż wolnostojące, będących np. przybudową budynku mieszkalnego, zabudową szeregową, ciągiem garaży lub wspólną halą garażową dopuszczalne jest przechowywanie paliwa w pojemnikach o pojemności do 60 l.

– Paliwo w większych w ilościach powinno być przechowywane w tzw. wolnostojących zbiornikach dwupłaszczowych. To specjalne zbiorniki naziemne wykonane z polietylenu, które posiadają pomiędzy dwiema warstwami wolną przestrzeń, do której wycieka benzyna w razie pojawienia się nieszczelności w pierwszej warstwie. Można w nich przechowywać do 5000 l paliw, jeśli spełnione zostaną następujące warunki:

– znajdują się minimum 10 m od budynków mieszkalnych oraz użyteczności publicznej,

– minimum 5 m od innych obiektów budowlanych i granicy działki sąsiedniej,

– od 3 do 15 m od linii energetycznej w zależności od napięcia znamionowego.

Tego typu zbiorniki podlegają obowiązkowemu nadzorowi technicznemu przez Urząd Dozoru Technicznego.