Budowa nowego mostu na Sanie – największa inwestycja drogowa w regionie ruszyła
W Stalowej Woli rozpoczęła się budowa największego mostu w regionie, który ma połączyć miasto z gminą Pysznica. Inwestycja ta, finansowana ze środków rządowych i wojewódzkich, ma strategiczne znaczenie dla rozwoju lokalnej infrastruktury.
  1. Budowa największego mostu na Podkarpaciu.
  2. Inwestycja o wartości prawie 400 mln zł.
  3. Termin oddania do użytku: 2026 rok.
  4. Technologia MSS w budowie.

Nowy most na Sanie, który powstaje w Stalowej Woli, jest obecnie największą inwestycją drogową i mostową w regionie. Projekt, którego koszt wynosi prawie 400 milionów złotych, jest finansowany w ramach rządowego programu „Mosty dla Regionów” oraz z funduszy wojewódzkich.

Prezydent miasta, Lucjusz Nadbereżny, podczas konferencji prasowej nad brzegiem Sanu, podkreślił znaczenie tej inwestycji: „Witamy na placu budowy największej inwestycji drogowej i mostowej w całym regionie i w województwie Podkarpackim”. Obecny na spotkaniu marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl dodał: „Na ten moment termin realizacji nie jest zagrożony. Zgodnie z planem most zostanie oddany do użytku w 2026 roku. Jestem przekonany, że ta gigantyczna kwota prawie 400 mln zł to dobrze zainwestowane fundusze, które wspaniale będą służyć gospodarce Podkarpacia. Serdecznie gratuluję tej inwestycji Panu Prezydentowi i Panu Posłowi. Oczywiste podziękowania należą się wykonawcy, który musi sprostać wielkim wyzwaniom konstrukcyjnym i technologicznym. Sam projekt, który naocznie obserwujemy jest bardzo ciekawy technologicznie”.

Konstrukcja finansowa budowy nowego mostu była koordynowana przez ówczesnego wiceministra infrastruktury Rafała Webera, który zaznaczył: „Przyznanie środków finansowych 302 mln zł na tę inwestycję było tym momentem, który na pewno zapamiętam do końca życia. Mentalnie jestem bardzo mocno związany ze Stalową Wolą i z inwestycjami, które się tutaj dzieją. Cieszymy się bardzo z tego, że zakres prac budowlanych realizowanych przez firmę STRABAG, posuwa się mocno do przodu”.

Zakres robót obejmuje budowę nowego odcinka DW 855 o długości 4,6 km, budowę mostu na rzece San oraz rzece Bukowa, trzech wiaduktów drogowych oraz pięciu przepustów. Most, o długości 1760 metrów, będzie najdłuższym mostem na Podkarpaciu w sieci dróg wojewódzkich. Składać się będzie z czterech sekcji: estakady południowej, mostu głównego, estakady dojazdowej i estakady północnej. Główna część mostu będzie miała konstrukcję wantową z dwoma pylonami, wykonanymi w technologii extradosed, która łączy ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. Wiadukty będą wykonane w konstrukcji ramowej jednonawowej.

Prezydent Nadbereżny dodał: „Przeprawa mostowa będzie łączyć miasto Stalowa Wola z gminą Pysznica. Wyznacza ona także nową trasę drogi wojewódzkiej, biegnącej do Zaklikowa. To strategiczna inwestycja finansowana ze środków rządowych, ze środków województwa podkarpackiego. Jest to inwestycja od lat oczekiwana przez mieszkańców Stalowej Woli, Pysznicy, całego regionu. Dzięki współpracy województwa podkarpackiego, pana marszałka Władysława Ortyla z rządem Prawa i Sprawiedliwości, który udzielił tej olbrzymiej dotacji na realizację tego zadania, dzisiaj możemy być świadkami już tak zaawansowanych prac, które pokazują nie tylko ślad drogi, ale już dokładnie widzimy, w którym miejscu będzie przeprawa mostowa. Stoimy właśnie w miejscu, gdzie będzie stał jeden z wantów największego mostu w województwie podkarpackim”.

Do budowy mostu zostanie wykorzystane ponad 40 tysięcy m3 betonu, 7 tysięcy ton stali zbrojeniowej oraz pale prefabrykowane o łącznej długości około 20 km. Obiekt będzie realizowany w technologii szalunku przejezdnego MSS, która jest rzadko stosowana w Polsce. Technologia MSS umożliwia przesuwanie deskowania wzdłuż osi obiektu z podpory na podporę, co pozwala na bardziej efektywne prowadzenie prac budowlanych.


Opierając się na: Urząd Miasta